Boeing i firma Avolon ogłosili dziś zamówienie 40 samolotów B737 MAX. Wartość kontraktu opiewa na kwotę około 4 mld dolarów amerykańskich. Jest to także pierwsze zamówienie od 2017 r. na boeingi 737 MAX od tego irlandzkiego lessora.
- Dzisiejsze ogłoszenie potwierdza nasze wieloletnie partnerstwo z Boeingiem i nasze wsparcie dla programu 737 MAX. Jesteśmy przekonani o długoterminowym zapotrzebowaniu naszych klientów na samoloty 737 MAX, a to zamówienie rozszerza nasz portfel dostaw do 2030 r. Przejście globalnej floty na bardziej paliwooszczędne samoloty nowej technologii jest priorytetem dla naszej branży, a my chcemy odgrywać wiodącą rolę, wspierając linie lotnicze w osiąganiu ich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju - powiedział Andy Cronin, dyrektor generalny Avolon.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5373 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1145 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,4 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,8 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.
Naszym głównym partnerem na Paris Air Show 2023 są linie
Air France.